Aan de grenzen
In 1999 presenteerde de GGD Den Haag cijfers waaruit bleek dat jonge
allochtone vrouwen van 13-25 jaar verhoudingsgewijs vaker zelfmoordpogingen
ondernemen dan hun autochtone leeftijdsgenoten. Hindostaanse jonge
vrouwen ongeveer 4 keer zo vaak als gemiddeld. Turkse en Marokkaanse
vrouwen ongeveer 2 keer zo vaak als gemiddeld. Dit was reden voor
de gemeente Den Haag om het project 'Aan de grenzen' op te zetten,
dat liep tot mei 2006.
In 'Aan de grenzen' werd gewerkt aan preventie en een betere begeleiding
van allochtone jongeren bij psychosociale problemen en (para)suïcide.
Deze jongeren, die opgroeien in twee culturen, staan onder spanning
van de Nederlandse samenleving enerzijds en de eigen religie en
cultuur anderzijds. Zij ontvingen begeleiding en trainingen ter
ondersteuning van hun identiteitsontwikkeling. Er werd samengewerkt
met scholen, ziekenhuizen, sociaal maatschappelijke instellingen
en hulpverleners.
In het kader van het project 'Aan de grenzen' organiseerde Sharida
Noormohamed dialoogbijeenkomsten en geeft preventieve communicatietrainingen
op scholen:
Dialoogbijeenkomsten:
Er werden dialoogbijeenkomsten georganiseerd bij vrijwilligersorganisaties,
moedercentra, vadercentra en buurthuizen. De doelgroep van deze
dialoogbijeenkomsten zijn ouders van de Turkse, Marokkaanse en Hindostaanse
afkomst. Een van de doelen was bekendmaking van de suicidecijfers
en de verschillende achtergronden en oorzaken hiervan. Een ander
doel was vanuit een gedeelde zorg en verantwoordelijkheid met de
ouders werken aan de preventie van suïcidepogingen. Tijdens deze
dialoogbijeenkomsten werden bruggen geslagen richting hulpverlenende
instanties, zoals maatschappelijk werk.
Communicatietrainingen:
Op middelbare scholen en MBO's werden communicatietrainingen gegeven
aan o.a. Marokkaanse, Hindostaanse en Turkse meisjes ter ontwikkeling
en versteviging van hun identiteit. Hierin werd beoogd hen bewust
te maken van hun eigen wensen en de wensen van hun omgeving (ouders,
familie, leeftijdsgenoten, de media, de Nederlandse samenleving,
cultuur en religie). Doelen van de communicatietraining zijn:
• het verbeteren van de communicatie met
• hun leefomgeving /ouders
• het ontwikkelen van een eigen toekomstbeeld, het bewust
• worden van en inzicht krijgen
in de eigen situatie
• het zoeken van een goede balans tussen eigenheid en het
• instandhouden van een relatie
met de omgeving / familie
• het oefenen in het maken van bewuste keuzes, leren
• grenzen stellen en feedback
geven
De trainingen vonden wekelijks plaats in een besloten en veilige
setting. De deelneemsters werden geworven door het zorgteam. Tevens
nam iemand van het zorgteam (als 2e trainer) deel aan de training
in verband met de nazorg. De trainingen vonden zo veel mogelijk
binnen de reguliere schooltijden plaats.
Projectleider 'Aan de grenzen': Beatriz Cueva